Чому треба повернути кримінальну відповідальність для контрабандистів

Яке покарання чекає на контрабандиста в Україні? Виявляється, воно настільки “гуманне”, що й стало однією з причин зростання масштабів цього явища. Чому це сталося і що з цим робити?

Сьогодні порушнику кордону з нелегальною партією сигарет в Україні загрожує лише конфіскація товару і сплата штрафу в розмірі 100% його вартості. Звичайно, за умови, що він потрапить до рук прикордонників. Але, судячи зі статистики Євросоюзу, оминути прикордонні патрулі вдається багатьом.

Дані останніх років демонструють, що кожна дев’ята пачка контрабандних сигарет в країнах ЄС має українське походження.

Недонадходження до бюджетів країн Євросоюзу від таких оборудок оцінюється приблизно у 1 млрд євро щорічно (дані компанії KPMG).

Бюджет України через нелегальне переміщення десятків мільйонів сигарет через український кордон також несе відчутні втрати, які невпинно зростають щороку. Лише за останні три роки з 2016 до 2019 рік недонадходження до бюджету України через контрабанду сигарет склало понад 8,5 млрд гривень. І лише минулого року ці втрати становили 4,7 млрд гривень, що майже дорівнювало усім річним витратам на культуру (5,4 млрд).

Значною мірою на такий суттєвий рівень контрабанди впливають м’які норми покарання, які наразі передбачені українським законодавством.

Звідки взялася ця “м’якість”?

Значне зростання обсягів контрабанди сигарет почалося у 2012 році після того, як з ініціативи Віктора Януковича було скасовано  кримінальну відповідальність за так звану товарну контрабанду.

Відтоді контрабанда сигарет та алкоголю стала надзвичайно популярною формою «заробітку», адже максимум, що загрожує порушникові, – сплатити 100% вартості товару, причому за українськими цінами, та втратити черговий б/в транспортний засіб.

За повторне подібне правопорушення доведеться сплатити вже 200%, і це – максимум, тому що третє, четверте і так далі порушення буде вважатися «повторним».

 

Тож на один невдалий перехід кордону контрабандист розраховує здійснити кілька десятків успішних. А, враховуючи прибуток за європейськими розцінками, “побачення” з прикордонниками легко перекриється наступним походом чи проїздом контрабандними стежками.

Навіть втрата транспортного засобу не є для контрабандистів суттєвим застереженням, адже для подібних цілей згодиться і дуже вживаний мікроавтобус, який коштує не так вже й дорого, особливо якщо його придбано за межами України – у Європі.

Саме тому потенційний прибуток для контрабандистів значно перевищує гіпотетичні втрати.

Питання посилення відповідальності за контрабанду сигарет піднімалося вже неодноразово як в Україні, так і європейськими партнерами. І певні кроки навіть були вже зроблені, не вистачає лише однієї “дрібниці” – перейти до втілення.

Ще у 2017 році КМУ розробив Стратегію у сфері протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів. Роком пізніше було навіть розроблено законопроект про повернення кримінальної відповідальності за контрабанду товарів (законопроект №8543 «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо криміналізації контрабанди товарів»), але його навіть у профільному комітеті Верховної Ради не розглядали і, відповідно, до сесійної зали він не дійшов.

Ще одна спроба навести лад у цьому питанні була здійснена на початку вже 2020 року, коли Кабмін затвердив План здійснення вже згаданої Стратегії, яким передбачалося у другому кварталі розробити законопроект про криміналізацію контрабанди товарів та внести його на розгляд парламенту. На жаль, досі цього зроблено не було.

Втім, розглядати контрабандну проблему треба не узагальнено, а більш детально. Задля докорінних змін потрібно запровадити цілий комплекс заходів, не обмежуючись лише кримінальним покаранням за незаконний перетин кордону із партією контрабандних сигарет, адже контрабанда має два напрямки, і потік нелегального ввозу в Україну сигарет шкодить бюджету не менше, ніж вивіз.

На думку Місії Європейського Союзу з прикордонної допомоги Молдові та Україні (EUBAM), треба ввести кримінальну відповідальність також за нелегальне використання торгових марок виробників тютюнової продукції, встановити контроль за поштовими пересилками тощо.

Перелічені заходи є поширеною практикою в інших країнах. У Франції, наприклад, до відповідальності притягують не лише самих контрабандистів, а також продавців і навіть покупців контрабандних сигарет. У Туреччині за контрабанду сигарет передбачене позбавлення волі на строк до 10 років.

Суворе покарання за контрабанду сигарет дозволить Україні суттєво знизити обсяги цих нелегальних потоків і відчутно збільшити надходження до бюджету, які будуть використані на нагальні потреби української економіки.