Майже 12 мільйонів нелегальних цигарок планують реалізувати у 2023 році на Вінниччині за даними КАНТАР Україна. Якщо не зупинити цю сіру схему реалізації тютюнових виробів, область недоотримає 660 000 000 грн податкових надходжень, – заявляє генеральна директорка Асоціації “Укртютюн” Наталія Фесюн.
За останньою “хвилею” дослідження КАНТАР Україна, на Вінниччині реалізується 3% від усіх нелегальних сигарет на ринку України. За словами Наталії Фесюн, це менше, ніж в областях-лідерах, але теж немало.
“У Дніпропетровській області реалізується 14% від усього обороту нелегальних цигарок. У Львівській, Одеській та Харківській областях – по 9%. Якщо ця тенденція збережеться, то у Вінницький області протягом 2023 року буде реалізовано 11 183 250 пачок нелегальних сигарет (з розрахунку по 20 штук у пачці).Частка контрабандних (тобто, ввезених на територію України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю) сигарет за даними КАНТАР становить лише 1,5% від загального обсягу ринку. При цьому, сукупна частка всіх нелегальних сигарет на ринку перевищує 20%. Основними джерелам нелегальної продукції на ринку є не контрабанда, а виробництво контрафакту (близько 8%) та так звана «схема Duty Free» – виробництво необлікованої продукції без акцизних марок з маркуванням для продажу в магазинах Duty Free або для експорту (близько 11%)“, – каже Наталія.
Найпопулярнішим тютюновим виробом є сигарети. Виробники контрафакту підробляють здебільшого сигарети популярних міжнародних брендів, таких як Marlboro, Winston, Kent, Davidoff тощо. Як говорить пані Фесюн, ситуація з псевдо-Duty Free суттєво відрізняється. За даними КАНТАР найпоширенішим брендом у цьому сегменті нелегального ринку є Compliment (62% від усіх продажів псевдо-Duty Free сигарет в Україні). Серед контрабандних сигарет переважають білоруські, молдавські та сербські бренди: NZ, MAC, Monus, Ritm, Focus тощо.
Також споживання незаконної тютюнової продукції, яка потрапляє в обіг на Вінниччині, може завдати непоправної шкоди здоров’ю.
“Нелегальна тютюнова продукція виробляється поза контролем держави з сировини невідомого походження. Зрозуміло, що в підпільних цехах ніхто не дотримується вимог законодавства, наприклад, щодо гранично допустимих показників вмісту смол і нікотину. Так само на підпільних виробництвах (особливо, невеликих, «гаражних») не дотримуються умов зберігання сировини та елементарної виробничої гігієни. Сировина цілком може бути непридатною для виробництва – наприклад, ураженою грибком. На оприлюднених правоохоронцями фото та відео із зупинених «гаражних» виробництв іноді можна побачити сировину, висипану просто на підлогу, з якої її завантажували на лінію вручну, лопатами. З огляду на це, нелегальні сигарети підпадають під визначені законодавством критерії неякісної та небезпечної продукції і після вилучення з обігу підлягають знищенню”, – каже генеральна директорка “Укртютюн”
Нелегальний обіг цигарок створює чергову яму обласного бюджету. Якщо обсяги нелегальної торгівлі сигаретами у Вінницький області, зафіксовані КАНТАР, збережуться на тому ж рівні, у 2023 році державним і місцевими бюджетами внаслідок відповідної діяльності на території області буде недоотримано 660 000 000 грн податкових надходжень, включаючи надходження від сплати 5% акцизного податку з роздрібної реалізації тютюнових виробів, які мали б зараховуватись до місцевих бюджетів, за словами пані Наталії.
“Якщо говорити про місцеві громади і їх прямі втрати 5% акцизного податку з роздрібної реалізації, то можна оцінити на прикладі доходів за 2-ге 2022 року 2х громад. За даними порталу Openbudget, за період липень-грудень 2022 року до бюджету Вінницької міської територіальної громади надійшло 90 423 372, 51 грн 5-відсоткового податку з реалізації тютюнових виробів, що становить 3% від усіх надходжень бюджету за аналогічний період. Враховуючи, що за даними Кантар середньорічний показник нелегальної торгівлі у 2022 році становив 19,9%, відтак, втрати бюджету цієї громади ми можемо оцінювати орієнтовно у 17 994 251 грн за 6 місяців, і, відповідно, вдвічі більше за рік (35 988 502 грн). Для порівняння, приблизно таку ж суму – а саме 30, 5 млн грн, спрямували у Вінниці минулого року на заходи із запобігання надзвичайних ситуацій, зокрема створення місцевого матеріального резерву.
Інший приклад – Гайсинська міська територіальна громада. За липень-грудень 2022 року до цього місцевого бюджету надійшло 3 302 030,55 грн 5% акцизного податку (0,5% від усіх надходжень до бюджету громади), відповідно недонадходження цього податку можна оцінювати орієнтовно в 657 104 грн за 6 місяців, і 1,3 млн грн за 2022 рік. Приблизно така ж сума коштів була спрямована у 2022 році з бюджету Гайсинської міської територіальної громади на забезпечення діяльності центрів професійного розвитку педагогічних працівників (1 657 025.19 грн.).
З цих прикладів ми бачимо, що недонадходження 5% акцизу з роздрібної торгівлі тютюновими виробами є суттєвими з точки зору конкретної територіальної громади, адже такі суми могли б повноцінно покривати окремі статті видатків відповідного місцевого бюджету.
Однак, це лише видима частина айсбергу. Нелегальна торгівля тютюновими виробами – це комплексна система, яка включає в себе виробництв, логістику, оптову та роздрібну реалізацію. Саме існування цієї системи стимулює тіньову зайнятість (в системі працює велика кількість людей), тіньову економіку (система співпрацює з суміжними галузями, починаючи з виробництва упаковки і закінчуючи транспортуванням), корупцію, насамперед, у правоохоронних і контролюючих органах (системі необхідне прикриття), відмивання коштів (тіньові надприбутки необхідно легалізувати), організовану злочинність тощо. Це теж наслідки, у тому числі й для економіки, які суспільство та держава часто не усвідомлюють у повному обсязі”, – розповідає Наталія Фесюн.
Гендиректорка каже, що першочерговими заходами, які державі варто вжити у сфері протидії нелегальному виробництву та обігу тютюнових виробів, на погляд асоціації “Укртютюн” є такі:
1) Припинення нелегальної «схеми Duty Free», що використовується для ухилення від оподаткування в особливо великих розмірах, та виробництва контрафактної продукції з підробленими акцизними марками виробниками, що позиціонують себе як легальні;
2) Закриття великих підпільних (повністю нелегальних) виробництв;
3) Якнайшвидше прийняття у другому читанні та в цілому президентського законопроекту № 5420 про криміналізацію товарної контрабанди, який, серед іншого, передбачає запровадження кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизних товарів;
4) Розробка та затвердження Стратегії протидії незаконному виробництву та обігу тютюнових виробів на п’ять років. Одна з найбільших помилок нашої держави полягає в тому, що нелегальну торгівлю тютюном не намагаються розглядати системно, як комплексну проблему, якою вона і є насправді. Натомість, держава реактивно бореться з окремими її проявами та наслідками. Однак, такий підхід є неефективним. Замість закритих підпільних фабрик з часом з’являться нові, припинені схеми ухилення від сплати податків будуть замінені іншими. Необхідно створювати умови для неможливості ведення відповідної діяльності в принципі. Щоб незаконні схеми, якими б вони не були, припинялися швидко та не встигали збагачувати своїх бенефіціарів. Якщо ж держава і далі буде викорінювати їх роками (як зараз), то це буде безкінечний процес.
5) Посилити та скоординувати роботу правоохоронних органів на місцях, для цього необхідна політична воля місцевих органів влади зупинити нелегальну торгівлю тютюном в межах конкретного населеного пункту/району/області.