Чи потрібні в БЕБ колишні податківці та чи можуть стати його детективами журналісти-розслідувачі?
Що треба зробити, аби максимально детінізувати ринки підакцизних товарів, зокрема тютюнових виробів та нафтопродуктів? І що відбувається з вилученими цигарками та пальним?
Про злочинні групи, НАБУ, ДБР, СБУ, а ще – про справу Ігоря Коломойського, справи проти компаній Дмитра Фірташа, Ріната Ахметова, а також те, як і навіщо БЕБ оголосило підозри російським олігархам Михайлу Шелкову та Михайлу Фрідману?
Зрештою, які стосунки у голови БЕБ з головою податкового комітету Ради Данилом Гетманцевим? Скільки відомству потрібно грошей в 2024 році? Чи дадуть? Та чому Бюро хоче, щоб його закріпили за іншим комітетом Верховної Ради?
Про все це — в інтерв'ю виконуючого обов'язки директора Бюро економічної безпеки (БЕБ) Андрія Пащука для LIGA.net .
…
– Зараз найвідомішим виробником контрафактної тютюнової продукції є Винниківська тютюнова фабрика. Чи є інші подібні виробники? І чи ви їх бачите?
Інші є. І над ними йде робота. Думаю, вже найближчим часом ви побачите наші дії в цьому напрямку. Нам відомо, що було завезення відповідного обладнання, яке не стало на облік в Податковій службі. Є факти, коли, власне, обладнання для виробництва цигарок завозилось під виглядом іншого – для пакування порошків, хімії і таке інше.
Ми бачимо, що тіньовий ринок цигарок у нас не зупиняється і продовжує прогресувати по різними схемами.
Ми також бачимо, що у нас зростають площі посівів під сировину. Причому, підозрюємо, що це генномодифіковані культури, які можуть рости за будь-яких умов. В промислових масштабах. При цьому, у нас взагалі відсутнє законодавство, яке регулює вирощування чи контроль за сировиною.
– Інший вид підакцизних товарів – нафтопродукти. Там проблемою є несплата податків під час реалізації палива та міні нафтопереробні заводи (НПЗ), які працюють "в темну". Що в цьому напрямі робиться?
Дивіться, тут є певна плутанина. З одного боку, є проблематика адміністрування податків. Це напрям Податкової. І є, власне, протидія тим злочинним групам, які використовують ці прогалини і отримують надприбутки. Ми, все ж таки, займаємось саме цими групами – особами, які можуть являти загрозу та вчиняти злочини.
Тому в частині адміністрування податків та бізнесу є відповідний орган – Державна податкова служба. А ми, як Бюро економічної безпеки, концентруємось саме на протидії особам, які використовують пов'язаний з цим інструментарій – для вчинення злочинів.
І такі групи є. Бо бізнес із підакцизними товарами доволі жвавий.
По міні НПЗ – у тих, які ми моніторили, є ліцензійне обладнання і вони сплачують якісь податки. Це, звісно, може бути прикриття. І та частина, яку вони сплачують – набагато менша того, що відповідає виробництву. Це ускладнює механізм документування фактів несплати.
До того ж зараз, під час війни, їх продукція важлива для споживачів. Тому тут треба діяти комплексно – адміністративні заходи, правоохоронні, вивчення та усунення причин несплати податків.
– Що відбувається з вилученою підакцизною продукцією – з цигарками і паливом?
Для нас це проблема, бо своїх складів для її зберігання у нас немає. А передавати її одразу на потреби ЗСУ, наприклад, ми не можемо – є визначена процедура. Спочатку суд накладає арешт на вилучене майно. Після того, як військові частини з відкритих джерел дізнаються про це, вони надсилають до нас лист із запитом, чи насправді майно наявне, після цього, якщо дійсно воно є, військово-цивільна адміністрація звертається до суду про зняття арешту та готує наказ про його примусове вилучення, а ми вже на цій підставі та через відповідні акти це майно передаємо на ЗСУ...