Нещодавно президент України Володимир Зеленський підписав законопроєкт №11090 про підвищення акцизів на тютюнові вироби. За прогнозами, вже найближчим часом це призведе до суттєвого зростання вартості пачки сигарет — на 40 гривень. Що, окрім позитиву у наповненні бюджету, створює і негатив — ризик збільшення нелегального ринку тютюнових виробів.
Нелегальний ринок тютюнових виробів в Україні є серйозною проблемою, яка щорічно завдає державі мільярдних збитків. Попри певні успіхи у боротьбі з "тіньовим" ринком у 2024 році, статистика залишається тривожною. За даними дослідницької компанії Kantar Ukraine, у жовтні 2024 року загальний рівень нелегальної торгівлі тютюновими виробами склав 12,6%, а за новими даними у лютому 2025 року цей показник зріс до 14,1%, що є першим зростанням після тривалого періоду падіння протягом 2024 року.
Завдяки скороченню нелегального ринку у 2024 році держбюджет додатково отримав 8-10 млрд грн. Разом з тим, річні втрати державного бюджету України від тіньового ринку торік оцінюються у 21,9 млрд грн. Тому важливо відновлення зменшення нелегального виробництва та продажу тютюнових виробів та недопущення повернення їх зростання.
Як зазначають експерти ініціативи "Ні Контрабанді!", проблема має не лише економічний вимір для України. Нелегальний ринок сигарет негативно впливає на імідж країни на міжнародній арені та створює перешкоди для євроінтеграційних процесів. За даними різних міжнародних досліджень, Україна протягом кількох років була одним із головних постачальників нелегальних тютюнових виробів до країн ЄС, що викликає занепокоєння з боку міжнародних партнерів, зокрема країн "великої сімки".
Ми розкажемо про масштаби, структуру та наслідки нелегального ринку тютюнових виробів в Україні, який, попри позитивну динаміку скорочення у 2024 році, знову демонструє тенденцію до зростання на початку 2025 року, створюючи фінансові й репутаційні ризики для держави.
Аналіз даних KANTAR: масштаби проблеми та втрати бюджету
Відповідно до дослідження Kantar, у 2023 році середньорічний показник нелегального ринку досяг 21,8%, а в жовтні 2023 року було зафіксовано антирекорд — 25,7%.
Kantar Ukraine
Дослідницька компанія, що є частиною глобальної мережі Kantar, одного з провідних світових аналітичних холдингів. В Україні компанія спеціалізується на маркетингових, соціологічних і медіадослідженнях, надаючи глибокий аналіз ринкових тенденцій, поведінки споживачів і впливу економічних факторів. Дані Kantar Ukraine використовується бізнесом, урядом і міжнародними організаціями для ухвалення стратегічних рішень, а її дослідження часто слугують основою для оцінки динаміки нелегального ринку, включно й тютюнової продукції.
Протягом 2024 року ситуація почала змінюватися на краще. За даними Kantar, у березні 2024 року частка "тіні" знизилася до 19,1%, у липні — до 14,6%, а в жовтні — до 12,6%. Загалом за середньорічним показником, обсяги нелегального тютюнового ринку суттєво знизилися з 21,8% у 2023 році до 16,1% у 2024 році.
Такі позитивні зрушення 2024 року були пов'язані з активними діями правоохоронних структур і органів контролю. Як повідомляв голова податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев, "нелегальне виробництво сигарет не працювало чотири місяці поспіль". Це сталося насамперед завдяки операціям, проведеним Бюро економічної безпеки (БЕБ), під час яких було закрито низку "сірих" фабрик. У 2024 році БЕБ передало до суду 237 кримінальних проваджень, вилучило 16 промислових виробничих ліній, одна з яких передана до АРМА. Орієнтовна вартість вилученої продукції перевищила 1,3 млрд грн.
Якщо порівнювати втрати бюджету від нелегального тютюнового ринку з іншими важливими статтями витрат, то сума втрат від "тіні" є колосальною. Наприклад, за підрахунками експертів, цих коштів вистачило б на половину річного бюджету на виробництво БпЛА, що у 2024 році становив 43 млрд грн. Прибутковість незаконного виробництва зростає на фоні підвищення акцизу у 2025 році.
Окрім підвищення акцизів, загрозу становить відновлення роботи виробників нелегальної тютюнової продукції. Як зазначає Європейська бізнес-асоціація, "білий бізнес надзвичайно стурбований відновленням роботи виробників нелегальної тютюнової продукції та закликає правоохоронні органи припинити незаконну діяльність". До того ж нелегальні виробники не дотримуються законодавчих заборон, зокрема на виробництво й обіг сигарет з характерним смаком і ароматом, що створює їм додаткові конкурентні переваги.
Структура нелегального ринку: що саме становить "тінь"
У лютому 2025 року структура нелегального ринку виглядає так: підроблена продукція — 7%, продукція Duty Free або призначена для експорту, що нелегально реалізується в Україні — 6,4%, контрабанда — 0,6%. Особливо примітним є значне зростання частки продукції Duty Free або експортної продукції, яка незаконно продається в Україні — цей показник зріс майже вдвічі порівняно з жовтнем 2024 року (3,7%).
Серед підробленої продукції у лютому 2025 року 33% мають ознаки підроблених акцизних марок. За написом на упаковці, 25% цієї продукції виробляється "Маршалл Файнест Тобакко"/"Юнайтед Тобако"/VK Tobacco FZE, а 8% — "Українським Тютюновим Виробництвом". Решта 67% — це підробки брендів міжнародних тютюнових компаній.
Щодо продукції, маркованої надписом Duty Free або призначеної для експорту, що нелегально реалізується в Україні, то 55% такої продукції, за написом на упаковці, вироблена Винниківською тютюновою фабрикою. Основними брендами цієї групи нелегальної продукції є Compliment (50%), Marshall (25%), Urta (9%), Brut (6%) та Lifa (5%).
Також з'явилися нові схеми ухилення від відповідальності. Зловмисники почали пакувати сигарети не в пачки, а в зіп-пакети, щоб ускладнити встановлення їх походження. Як зазначає Наталія Фесюн, гендиректорка Укртютюну: "Висновки судової експертизи ґрунтуються здебільшого на експертизі пачки, за якою потенційно можна визначити — була ця пачка вироблена на конкретному пакувальному обладнанні чи ні".
Географія проблеми: регіональний розподіл
Згідно з даними за лютий 2025 року, 6 основних областей концентрують 73% нелегального ринку. На першому місці залишається Дніпропетровська область — 28% від усього обсягу нелегального ринку тютюну в Україні (зростання з 22% у жовтні 2024). Друге місце посідає Одеська область із показником 16% (зростання з 12%). Третє місце посіла Львівська область — 9% (зростання з 8%).
Географія розподілу нелегальної продукції тісно пов'язана з розташуванням основних виробничих потужностей, які виготовляють нелегальні тютюнові вироби, й напрацьованими каналами збуту. У західних регіонах ситуація також залишається напруженою. Особливо це стосується Львівської області, де розташована Винниківська тютюнова фабрика, яку тривалий час пов'язували з нелегальним виробництвом. Наприкінці жовтня 2024 року завершився строк дії ліцензії цієї фабрики на виробництво тютюнових виробів, і Державна податкова служба її не продовжила через відсутність атестації. Однак Львівський окружний адміністративний суд зобов'язав податкову видати фабриці ліцензію, і це рішення наразі оскаржується в суді.
Канали розповсюдження нелегальної продукції
Дослідження Kantar Ukraine за лютий 2025 року показало, що основними каналами розповсюдження нелегальної тютюнової продукції в Україні є легальні торговельні точки. На кіоски припадає 39% від усього обсягу реалізації нелегальних тютюнових виробів, ще 29% проходить через магазини. Так, 68% нелегальної продукції розповсюджується через офіційні канали роздрібної торгівлі.
Вуличні торговці реалізують 14% нелегальних тютюнових виробів, відкриті ринки — 11%, інші канали становлять 7%. Важливо зазначити, що нелегальну продукцію можна без проблем придбати не лише через традиційні канали, але й через онлайн-платформи — вайбер-групи та телеграм-канали.
За цими каналами розповсюдження стоять різні учасники тіньового ринку — від організованих злочинних угруповань до "сірих" квазілегальних виробників, які використовують схеми ухилення від оподаткування.
У листопаді 2024 року Forbes Ukraine повідомив, що в Україні змінюється структура нелегального ринку тютюну. Якщо раніше основними гравцями були "сірі" фабрики, то тепер контрафакт почали масштабно виробляти у "гаражах". За словами голови фінансового комітету Ради Данила Гетманцева, "зараз активніше працюють "гаражі" — "чорні" виробничі лінії, що не мають жодних ліцензій. За цим виробництвом стоїть організована злочинність". Нардеп із фінкомітету розповів виданню, що йому відомо про вісім регіонів, де працюють такі "чорні" лінії, серед них Чернівці, Закарпаття та Київська область.
Заходи протидії та їх ефективність
За останні роки було вжито низку заходів, спрямованих на посилення контролю за виробництвом та обігом тютюнових виробів. Серед найважливіших ухвалення закону про систему "єАкциз", встановлення податкових постів на фабриках, обов'язкове цілодобове відеоспостереження, введення норм витрат сировини, заборона виробництва на території України тютюнових виробів для магазинів безмитної торгівлі, криміналізація контрабанди підакцизних товарів у великих розмірах, що набула чинності з 1 січня 2024 року.
Разом з тим, за словами експертів асоціації "Укртютюн", більшість ініціатив прямо не впливає на рівень нелегального ринку, часто посилюючи адміністративний тиск лише на легальний бізнес. Короткострокові правоохоронні операції дають тимчасовий ефект, але після завершення активних дій нелегальна торгівля швидко відновлюється.
Як приклад ефективних і доречних ініціатив у легальній індустрії згадують законопроєкт № 9364 щодо удосконалення відповідальності за незаконний обіг підакцизних товарів. Законопроєкт було ухвалено Радою у першому читанні у квітні 2024 року. Попри те, що легальна індустрія загалом підтримує цей законопроєкт і відповідно посилення адміністративної та кримінальної відповідальності за незаконний обіг підакцизних товарів, він досі залишається у статусі доопрацювання до другого читання.
Легальні виробники тютюнових виробів також пропонують створити бібліотеку зразків готової продукції, до якої всі українські виробники сигарет мають обов’язково надавати зразки своєї готової продукції.
"Бібліотека дозволить швидко ідентифікувати нелегальну продукцію й обладнання, на якому вона була виготовлена шляхом оперативного проведення порівняльних трасологічних експертиз (порівнюючи нелегальну продукцію з офіційно наданими зразками бібліотеки). Це суттєво покращить можливості правоохоронних органів у боротьбі з нелегальним ринком і допоможе знизити рівень тіньового ринку тютюнової продукції в Україні," — прокоментував Андрій Доронін, менеджер із регуляторної та фіскальної стратегії JTI.
Втрачені мільярди
Тренд змінився на негативний – це поганий сигнал для економіки й міжнародного іміджу України. Після суттєвого зниження частки нелегального ринку протягом 2024 року (до 12,6% у жовтні 2024 року ) у лютому 2025 року спостерігається зростання до 14,1%. Прогнозовані втрати бюджету у 2025 році можуть сягнути 24,2 млрд грн, що перевищує показник 2024 року (21,9 млрд грн).
Досвід 2024 року показав: у правоохоронних структур і органів контролю на сьогоднішні достатньо інструментів для ефективної боротьби з нелегальними гравцями. Однак питанням треба займатися постійно й системно. Як тільки уваги стало приділятися менше, нелегальний ринок відразу почав повертати свої позиції. Напівлегальні виробники відновили свою діяльність. З'являються нові схеми ухилення від відповідальності й нові способи виробництва контрафактної продукції.
Розв'язання проблеми нелегального ринку тютюну має стратегічне значення для України. Це не лише питання наповнення бюджету в умовах війни, але й вагомий чинник євроінтеграції та міжнародного іміджу країни. Приборкання тіньового ринку сигарет сприятиме зміцненню довіри міжнародних партнерів і демонструватиме здатність України ефективно контролювати власну економіку.