Про масштаби контрабанди
У лютому 2020 року частка нелегального ринку сигарет склала майже 6% - майже стільки ж, скільки і в кінці 2019 року. Це дуже серйозний показник.
З точки зору бізнесу, нам доводиться конкурувати з недобросовісними виробниками, які не платять податки взагалі. При цьому до 80% в ціні легальних сигарет - це податки.
Може здаватися, що 6% для бізнесу - це небагато, але наш ринок дуже конкурентний, ми боремося за кожну десяту відсотка частки ринку. І якщо майже 6% - це сигарети, з яких не сплачуються податки, для нашого бізнесу це дуже погано.
Контрабанда - це також втрачені доходи для бюджету країни. Наприклад, в 2019 році державний бюджет недоотримав 5 млрд гривень доходів.
Про контрабанду сигарет, яка фінансує інші злочини
Нелегальний ринок сигарет приносить й інші, не настільки очевидні втрати. Наприклад, створюються цілі злочинні мережі, які займаються контрабандою, і це не обов'язково тільки контрабанда сигарет. Часто все починається з контрабанди сигарет, а закінчитися може контрабандою та нелегальним продажем будь-яких інших товарів, включаючи наркотики і зброю. Світова практика демонструє, що організована злочинність використовує канали контрабанди для будь-яких цілей.
Про ризики для споживачів
Звичайний споживач, напевно, не може відрізнити контрабандну продукцію від контрафактної. І курець ніколи не може бути впевнений, що саме він курить. Куріння саме по собі шкідливо для здоров'я, але, коли люди курять підроблені сигарети, вони не мають ані найменшого розуміння, з чого ці сигарети зроблені.
Якщо ж мова йде про контрабанду, тобто про легально вироблені сигарети, які нелегально ввезені в країну, то в цьому випадку незрозуміло, за яких умов вони зберігалися, в яких умовах перевозилися. Є багато прикладів, коли контрабандні сигарети перевозяться навіть в баках для палива вантажних автомобілів або закопані під вугіллям. А це все впливає на якість сигарет.
Останніми роками Україна займає лідируючі позиції в контрабанді сигарет в Європу
Про репутацію
Для нас як для бізнесу і контрафакт, і контрабанда несуть негативні наслідки і з точки зору репутації. Коли підробляють наші бренди, ми можемо втратити клієнтів. Ми завжди робимо продукт найвищої якості, і якщо клієнт купує підроблену продукцію, яка зроблена незрозуміло з якого тютюну і з незрозуміло яких тютюнових матеріалів, це дуже шкодить іміджу і нашим брендам.
Контрабанда шкодить також і репутації України на світовій арені. Незалежні дослідження Euromonitor і KPMG доводять, що останніми роками Україна займає лідируючі позиції в контрабанді сигарет в Європу.
Про світовий досвід боротьби з контрабандою
З країн, які близькі Україні по історії і географії, позитивний досвід боротьби з контрабандою є в Польщі та Румунії.
Коли для споживачів сигарети стають занадто дорогими занадто швидко, попит на нелегальні цигарки різко зростає
У 2009 році в Румунії різко підняли акцизні ставки на сигарети, намагаючись максимально швидко привести їх у відповідність з європейськими. Це, звичайно ж, призвело до різкого подорожчання сигарет і такого ж різкого зростання нелегальної торгівлі. У 2010 році її рівень сягнув 36,2%! Лише завдяки розумінню уряду, що з проблемою потрібно боротися, зокрема, зниженням акцизного податку та ефективним партнерством бізнесу і правоохоронних органів, через 9 років ринок нелегальної торгівлі вдалося знизити до 13,7%.
У Польщі після підвищення мінімального акцизу на сигарети нелегальна торгівля почала зростати, сягнувши в 2015 році 19%. Завдяки співпраці уряду, тютюнового бізнесу і правоохоронних органів до 2019 року цей показник вдалося знизити до 8,5%.
В обох випадках уряди мали розуміння, що попит народжує пропозицію. Коли для споживачів сигарети стають занадто дорогими занадто швидко, попит на нелегальні цигарки різко зростає і зростає готовність споживачів купувати такі продукти поза магазинами і будь-яких інших звичайних точках продажів.
Це як замкнуте коло - чим більший попит, тим більше пропозиція, чим більше пропозиція, тим більше людей наважуються купувати продукти на нелегальному ринку. І в такому випадку нелегальну торгівлю дуже складно зупинити. Тоді потрібні дії, спільні зусилля не тільки правоохоронних органів, законодавчої влади, а й виробників легального продукту. Спільними зусиллямі в Румунії та Польщі досягли хороших результатів.
Про державну політику України у сфері боротьби з контрабандою сигарет
Як і в будь-який живій системі, деякі помилки допускаються, але у нас завжди є активний і відкритий діалог з міністерством фінансів, податкової службою та іншими. Ми ведемо діалог у сфері оподаткування, ділимося досвідом інших країн, де контрабанда і контрафакт стали проблемою через високі акцизи.
В Україні був прийнятий план підвищення акцизу на 8 років, і це хороше рішення, якщо цього плану дотримуватися. Якщо план підвищення акцизів не змінюється щороку, це дає бізнесу можливість планувати свою діяльність, а споживачам не створює одноразового шокового ефекту, який міг би підштовхнути їх купувати нелегальні цигарки. Але це можливо тільки в разі, якщо плану дотримуватися.
Нелегальна торгівля - це корупційне явище, яке поодинці побороти не зможе ніхто.
Три роки тому була прийнята Стратегія з боротьбі з нелегальною торгівлею сигаретами, але без плану дій вона залишалася лише декларацією про наміри. Зараз план дій, в якому, власне, прописані самі дії, відповідальні органи і терміни, прийнятий. Але, на жаль, поки ніяких реальних дій по ньому не робиться.
У плані, наприклад, передбачається введення кримінальної відповідальності за контрабанду тютюновими виробами, оскільки адміністративна відповідальність не є достатньо лякаючим фактором у порівнянні з можливою кримінальною відповідальністю.
Крім того, ми вітаємо пропозицію впровадити загальну систему відстеження кожної пачки виробленої в Україні продукції (Track & Trace). Така практика вже використовується в країнах ЄС. Це допомагає відстежити шлях кожної пачки від виробництва до кінцевого споживача і знайти слабку ланку в разі виявлення контрабанди. Але в цьому випадку важливо правильне технічне рішення, тому що так звана "електронна" (а насправді - паперова, але з QR-кодом) акцизна марка проблему не вирішить.
Ми бачимо достатні зусилля правоохоронних органів, аби побороти таке явище, як контрабанда. Але потрібно розуміти, що превентивні дії набагато дешевше, ніж боротися з наслідками.
Досвід країн ЄС демонструє, що як тільки частка ринку нелегальної торгівлі досягає 10% і вище, боротися з контрабандою та контрафактом стає дуже складно. Для того, щоб повернути її до колишнього рівня, потрібні місяці й навіть роки. І, звичайно ж, великі фінансові витрати.
Нелегальна торгівля - це корупційне явище, яке поодинці побороти не зможе ніхто.