Основний товар, який нелегально перетинає кордон, — це сигарети. З року в рік доля контрабандних сигарет на ринку України постійно зростає. І якщо у 2017 році рівень нелегальних сигарет складав 2,3%, то у 2019 році від досяг позначки 6,6%.
Бій з тінню, тобто — товарною контрабандою, став в останні роки постійним рефреном влади. Останнім часом він лунає трохи частіше, ніж зазвичай.
Різниця прогнозу курсу національної валюти, на якому побудували бюджет-2020, і реальний курс цього року призводять до очікуваних недонадходжень від митниці.
"Дірку" в такий складний для бюджету час могла б хоча б трохи перекрити успішна боротьба з контрабандою.
Та й не тільки державний бюджет опинився б "в плюсі", але й "білий" бізнес, який платить податки і створює робочі місця — від контрабанди, яка потурає недобросовісній конкуренції на ринку, бізнес страждає не менше, ніж державний кошторис.
Основний товар, який нелегально перетинає кордон, — це сигарети. З року в рік доля контрабандних сигарет на ринку України постійно зростає.
І якщо у 2017 році рівень нелегальних сигарет становив 2,3%, то у 2019 році він досяг позначки 6,6%. За три роки, як повідомляє сайт "Ні — контрабанді", втрати державного бюджету становили 8,5 млрд грн.
ЕП вирішила з’ясувати, яка ситуація з контрабандою сигарет складається у нинішньому році.
Чому росте контрабанда
2,5 тисячі — приблизно стільки випадків спроб товарної контрабанди зафіксувала в січні-липні цього року Державна прикордонна служба.
Схоже, що на контрабандистів карантинні обмеження з тимчасовим закриттям кордонів не дуже вплинули — торік за цей період було зафіксовано близько 2,4 тис. спроб незаконно перемістити товари через державний кордон.
"Якщо говорити про факти незаконного переміщення товарів по всім ділянкам — державний кордон, лінія розмежування, Крим — то ми фіксуємо збільшення кількості спроб незаконного переміщення товарів. І, власне, бачимо збільшення вартості тих товарів, які намагаються незаконно перемістити", — розповідає спікер Державної прикордонної служби Андрій Демченко.
"Через карантинні обмеження був певний спад кількості спроб перемістити товари через кордон, особливо на пунктах пропуску, але з послабленням карантину активність відновилася", — додає він.
Демченко не вживає слова "контрабанда", адже за часів Віктора Януковича, у 2012 році, відколи її декриміналізували, це — лише незаконне переміщення товарів через кордон.
Офіційно логіка декриміналізації полягала в гуманізації покарання, але за фактом колишній президент розширив джерела нелегального прибутку.
І це пом’якшення покарання дало свої плоди у вигляді втрат бюджету та бізнесу та збагачення контрабандистів, бо зараз за контрабанду вони не потрапляють за ґрати, а лише платять штрафи та в них конфісковують транспорт та нелегальний товар.
До того ж розмір штрафів — надто мізерний, щоб він когось зупиняв. Очікувати, що через такі рішення контрабанда не зросте, було б дуже наївно.
Найактивніше намагаються нелегально перемістити через кордон саме цигарки.
"У більшості випадків — це, звісно, сигарети, контрафактна алкогольна продукція.
Далі ідуть товари народного споживання.
Але домінують сигарети, алкоголь, готівка, бурштин", — констатують у Держприкордонній службі.
Підписавши Угоду про асоціацію з ЄС, Україна взяла на себе зобов’язання поступово підвищити ставки акцизного податку на цигарки до європейських.
Тобто легальні цигарки останні роки зростають в ціні, проте нелегальні — завжди дешевші за легальні, тому й вони становлять загрозу для законних виробників сигарет.
При цьому 75-80% вартості пачки легальних цигарок — це податки. У країні, до якої надходить контрабанда, податки не сплачуються.
Тому такі сигарети дешевші, і конкурувати з ними легальним компаніям надто складно.
Скасування кримінальної відповідальності та зростання акцизних податків у сукупності й призвели до того, що контрабанда стала менш ризикованою і більш вигідною порушникам закону.
Але не державі, не легальним виробникам та навіть не споживачам, бо серед контрабанди є і контрафактна продукція, за якість якої ніхто не несе відповідальності.
Споживачі часто-густо не можуть відрізнити оригінальну продукцію від підробок і обирають ту, що дешевша — тобто контрабанду або підробку. І злочинці цим користуються.
"Звичайний споживач, напевно, не зможе відрізнити контрабандну продукцію від контрафактної. І курець ніколи не може бути впевнений, що він курить.
- розповідає директор з корпоративних питань компанії JTI Україна Гінтаутас Диргела. - Куріння саме по собі шкідливо для здоров'я, але, коли люди курять підроблені сигарети, у них немає ані найменшого розуміння, з чого ці сигарети зроблені".
Директор з корпоративних питань компанії JTI Україна Гінтаутас Диргела
Що ж стосується так званої "білої контрабанди" сигарет (тобто сигарет, які вироблені легально, але нелегально перетинають кордони), то, каже Диргела, в цьому випадку незрозуміло, за яких умов вони зберігалися та в яких умовах перевозилися.
"Є багато різних прикладів, коли контрабандні сигарети перевозяться навіть в баках для палива вантажних автомобілів або закопаними під вугіллям. Все це впливає на їхню якість", — сказав представник компанії JTI Україна.
Куди і як везуть цигарки
У Державній митній службі кажуть, що виявляють спроби контрабанди цигарок практично двічі на день.
"Майже 20 млн грн — така загальна вартість цигарок, незаконному переміщенню яких запобігли митники у 2020 році. За сім місяців поточного року працівники митниці виявили та припинили 390 порушень незаконних перевезень цигарок", — розповідають у відомстві.
З України контрабандисти намагаються провезти сигарети через європейський кордон — тамтешній акциз вищий за вітчизняний. В основному, пункт призначення — Польща.
За словами Сергія Демченка, із 5,5 млн пачок, спроби контрабанди яких було зафіксовано за сім місяців цього року, тільки трохи більше ніж 1 млн — призначалися як "поставки" в ЄС. Решта — це спроби завезти сигарети до нас.
Цигарки ввозять по-різному — і через пункти пропуску, намагаючись приховати незадекларовані товари в фурах і багажниках, і через "зелену зону".
В Україну нелегальні цигарки приїжджають з Білорусі, Молдови (Придністров’я), Росії та зони ООС. При чому контрабандні потоки тютюнових виробів з Білорусі цього року активізувалися.
"Тільки за липень і серпень з невеликими перервами зафіксовані спроби переміщення п'яти фур зі значними партіями цигарок. В одній з них була рекордна партія — понад півмільйона пачок", — розповідає спікер Держприкордонної служби.
Мова йде про 531 тисячу пачок цигарок, які могли незаконно потрапити в Україну 7 серпня через пункт "Нові Яриловичі" (кордон з Білоруссю).
Але найрезонансніший випадок — виявлення 30 червня майже 747 тис. пачок цигарок, які надійшли з Китаю до Одеського морського торговельного порту. Контрабанда була захована у контейнері з тканиною.
Гривні йдуть повз бюджет
Згідно з останніми дослідженнями компанії Kantar TNS, датованими лютим 2020 року (дослідити ситуацію навесні завадив карантин), нелегальний ринок цигарок лише на початку поточного року складав майже 6% ринку.
22% контрабанди потрапляє з Білорусі, кажуть дослідники.
Досвід країн ЄС демонструє, що як тільки частка ринку нелегальної торгівлі сягає 10% і перевищує її, боротися з контрабандою і контрафактом стає дуже важко, підкреслює він.
За оцінками Kantar TNS, торік через контрабанду цигарок майже 4,7 млрд грн пройшли повз державний бюджет.
Один зі шляхів вирішення проблеми — посилення відповідальності за контрабанду підакцизних товарів. Останній рік воно активно обговорюється.
"Можливо, і треба — але від якого розміру? Садити людину за пачку цигарок безглуздо і викликає корупцію. Якщо від 10 тис. долл, то це вже велика партія і може спрацювати", — вважає заступник голови парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк ("Голос").
Торік у Держмитниці, де головував на той час Максим Нефьодов, напрацювали навіть законопроєкт про криміналізацію підакцизної контрабанди.
"Той варіант законопроєкту містив критерії та суми, в яких випадках яке покарання має бути. В такому разі є що обговорювати", — каже Железняк.
Але, на його думку, для ефективної боротьби з "тінню" криміналізації замало.
"Тільки впровадження нормальних систем, обмін інформацією з різними країнами, реформування митниці, рандомна перевірка митних декларацій різними митними постами, тобто електронізація процесів в комплексі зменшить рівень контрабанди, — вважає народний депутат.
"Все це планувалося на початку реформи митниці", — додає він.
Ще три роки тому Уряд затвердив Стратегію боротьби з нелегальною торгівлею сигаретами.
Але не було розроблено плану дій, тому Стратегія лишилася лише папірцем.
План, в якому прописані самі дії, відповідальні органи й терміни, було прийнято лише цього року. Проте і за цим планом майже нічого не робиться.
Наприклад, планом передбачене введення кримінальної відповідальності за контрабанду тютюновими виробами, але це питання не зрушило з місця до нині.
Як відомо, в Україні був прийнятий план підвищення акцизу на 8 років. Якщо його не змінювати щороку, то це, як каже Диргела, дає бізнесу можливість планувати свою діяльність, а споживачам не створює одноразового шокового ефекту, який міг би підштовхнути їх купувати нелегальні цигарки.
Весь цей час втрачати будуть і легальні виробники, і держава.
Уроки сусідів
Для України уроком може послужити досвід Румунії.
2009 року тут різко підняли акцизні ставки на сигарети, намагаючись максимально швидко увідповіднити їх з європейськими.
Це призвело до різкого подорожчання сигарет і такого ж різкого зростання нелегальної торгівлі. Тому вже у 2010 році її рівень досяг астрономічних 36,2%.
Після цього уряд країни посилив боротьбу з контрабандою з одночасними зниженням акцизного податку та ефективною співпрацею бізнесу і правоохоронних органів.
Лише у 2019 році Румунія знизила контрабанду до 13,7% і продовжує боротися.
Подібне відбувалося й у Польщі. Після підвищення мінімального акцизу на сигарети нелегальна торгівля почала зростати, досягнувши у 2015 році 19%. Минулого року — після цілого ряду заходів та зниження акцизів — контрабанда впала до 8,5%.
"Коли для споживачів сигарети стають занадто дорогі занадто швидко, попит на нелегальні цигарки різко зростає і зростає готовність споживачів купувати такі продукти поза магазинами і будь-яких інших звичайних точках продажів. Виникає замкнуте коло — чим більший попит, тим більше пропозиція, чим більше пропозиція, тим більше людей наважуються купувати продукти на нелегальному ринку. І в такому випадку нелегальну торгівлю дуже складно зупинити. Тоді потрібні дії, спільні зусилля не тільки правоохоронних органів, законодавчої влади, а й виробників легального продукту", — вважає Диргела.
Проблема контрабанди сигарет — це не лише проблема тютюнової галузі, а й всій країни.
Окрім бюджетних втрат, Україна втрачає і властну репутацію у світі, бо, як свідчать дослідження Euromonitor та KPMG, останніми роками Україна посіла лідируючі позиції в контрабанді сигарет в Європу. Поступово символами України, за яким її розпізнають у світі, стають саме нелегальні цигарки.
Тому на додачу до посилення відповідальності за контрабанду та виконання плану дій з боротьби з нею, експерти галузі та учасники легального ринку очікують від влади впровадження системи відстеження кожної пачки сигарет, виробленої в Україні — Track & Trace. Ця система вже використовується в країнах ЄС, і завдяки їй можна відстежити шлях кожної пачки від виробника до кінцевого споживача. Система також допомагає знайти слабку ланку в разі виявлення контрабанди.
Оскільки відомі причини росту контрабанди, відчутні її наслідки, є приклади успішної боротьби з контрабандою та зрозуміло, що з цим треба робити, то, як сказав Диргела, лишилося дві речі: "Не вдавати, що проблеми нема або що вона зникне сама по собі, та діяти вже зараз".
Вперше цей матеріал було опубліковано на сайті "Українська правда / Економічна правда"